Nieuwe documenten over Hoevelaken

Tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de bestuurs- en commissieleden van de Stichting Historisch Hoeflake kon Aart Veldhuizen, onder andere auteur van de boekwerkjes over Hoevelaken (1132-1982), niet zonder enige trots melden, dat hij twee aardige documenten over Hoevelaken op de kop heeft weten te tikken.

Kaart van Hoevelaken

Het eerste fraaie document dat Aart Veldhuizen kon tonen was een kaart van Hoevelaken.  Hoevelaken grensde in de tijd van dit documenten nog aan vijf gemeenten: Hoogland, Amersfoort, Nijkerk, Stoutenburg en Voorthuizen. Drie van die vijf gemeenten zijn inmiddels, net als Hoevelaken, ondergesneeuwd en ondergebracht in andere gemeenten.

Uittredend voorzitter Gerrit Slijkerman (links) en Aart Veldhuizen tonen gezamenlijk de kaart van Hoevelaken.

Boek met de kunstcollectie van Dr. C.J.K. van Aalst

Naast de kaart van Nederland heeft Aart Veldhuizen een prachtig boek op de kop weten te tikken met daarin de kunstwerken uit de verzameling van Dr. C.J.K. van Aalst, één van de bewoners van Huize Hoevelaken.

Met interesse wordt gekeken naar het boekwerk met de kunstverzameling van Dr. C.J.K. van Aalst.

Meer kunst van Dr. C.J.K. van Aalst

Bij het horen van de naam van de Haarlemse landschapsschilder Nicolaes Jansz. Molenaer slaakt de gemiddelde kenner van de 17e-eeuwse Hollandse schilderkunst nou niet bepaald meteen een vreugdekreet. Molenaers landschappen zijn meestal voorspelbaar middelmatig van kwaliteit; niets om je over op te winden. Heb je een schilderij van deze schilder gezien, dan heb je ze bijna allemaal gezien, zo luidt het oordeel. Maar bij het zien van dit schilderij was ik toch even stil. Want opeens klopte hier alles: de compositie, de subtiele zachte kleuren, de spiegeling in het water, de lucht, de figuren op de oever in hun fijn gekleurde kielen en petten. Kortom: een schitterend voorbeeld van Haarlemse 17e-eeuwse landschapsschilderkunst.

Gefascineerd door deze kwaliteit zocht ik het werk op in de archieven van het RKD (www.rkd.nl) in Den Haag. Daar trof ik inderdaad een oude foto van het schilderij aan, met een annotatie op de kaart dat het ooit in bezit was geweest van Dr C.J.K. van Aalst (1866-1939), de president van de Nederlandsche Handel-Maatschappij, die de stad Amsterdam bij zijn dood zijn woonhuis aan de Herengracht 502 (de huidige burgemeesterswoning) naliet. De verzameling die Van Aalst gedurende zijn leven opbouwde was aanzienlijk en hoewel deze na zijn dood bij Christie’s in Londen werd verkocht, kunnen wij er ons dankzij de catalogus, samengesteld door J. W. von Moltke, nu nog een goed beeld van vormen. Absoluut topstuk was het schilderij van Juno door Rembrandt, dat zich nu in het Armand Hammer Museum in Los Angeles bevindt. Daarnaast waren er belangrijke werken door Hobbema, Salomon van Ruysdael en Jan Steen. De Nicolaes Molenaer bleek helaas niet in de Moltke catalogus te zijn opgenomen. Blijkbaar behoorde het niet tot de kern van de collectie.

De vondst van de Van Aalst herkomst was belangrijk. Enerzijds omdat het bevestigde dat ook Van Aalst schilderijen door kleinere meesters verzamelde en dat hij daarbij blijkbaar met een feilloos gevoel voor kwaliteit te werk ging.

Bron: http://www.marina-aarts.com/