Eerste trein Hoevelaken rijdt pardoes door
Op zaterdag 8 december 2012 krijgt Hoevelaken voor de tweede keer in de historie een station. Het eerste bevindt zich tussen Hoevelaken en Nijkerk, dat al jaren niet meer bestaat. Het nieuwe station wordt gesitueerd aan de valleilijn tussen Amersfoort en Ede, maar tijdens de eerste stop een dag later gaat het faliekant mis, getuige het onderstaande verslag van Theo Zuurman.
Volgens de nieuwe dienstregeling zou de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen voor het eerst op zondag 9 december 2012 om 07:16 uur stoppen bij station Hoevelaken. Een historisch moment, waarop de ex-wethouder van Hoevelaken en huidig burgemeester van Putten Henk Lambooij al ruim zeventien jaar had gewacht, zo verklaarde hij de dag ervoor. Niets was echter minder waar, de trein reed pardoes het nieuwe station voorbij en de verbouwereerde, eerste reiziger Henk Boswijk uit Hoevelaken kon de trein alleen maar nazwaaien.
Uw verslaggever was zondag al vroeg uit de veren om rond 07:00 uur de eerste reiziger(s) te interviewen, want een historisch moment zou het zeker worden. De eerste echte treinstop van de Valleilijn op spoor 2 van het nieuwe station Hoevelaken, volgens de nieuwe dienstregeling om 07:16 uur, waar veel Hoevelakers reikhalzend naar uitgekeken hebben. Voorlopig sta ik alleen op een winderig, nat en koud station. ,,Zou er niemand instappen tijdens de eerste historische stop, dat zou toch een aanfluiting zijn’’ vraag ik me af. Vanuit het niets staat opeens Hoevelaker Henk Boswijk op het station. Speciaal voor dit bijzondere moment is hij naar het station gefietst. ,,Ik wil dit als eerste meemaken, om in te stappen in de eerste trein die stopt in Hoevelaken, dat is historie,’’ zegt Boswijk enthousiast. Om 07:17 komt de trein vanuit Amersfoort aanrijden, een minuut te laat, maar een kniesoor die daar op let. Na jaren plannen en bouwen zou nu dan het moment suprême aanbreken, de spanning stijgt. Maar wat er ook gebeurt, de trein stopt niet en rijdt pardoes door. Henk Boswijk kijkt verbouwereerd de trein na en kan hem alleen maar nazwaaien. ,,Ik gaf nog een stopteken, maar dat is eigenlijk zinloos want met zo’n vaart kun je niet stoppen.’’
Henk Boswijk besluit dan maar te wachten op de volgende trein van 07:46 uur. Heb je iets speciaals met treinen? ,,Vanaf klein kind ging ik in mijn eentje van Arnhem naar Aalten. Naar familie, dat vond ik reuzenspannend. Ook heb ik veel met de tienertoerkaart gereden. Ik ben een fervent OV-gebruiker.’’ Henk is studentendecaan aan de VU en reist voor zijn werk per trein naar Amsterdam, station Hoevelaken is voor hem een uitkomst.
Gelukkig stopt de trein van 07:46 wel en we reizen samen naar Barneveld-Centrum om daarna weer naar Hoevelaken terug te gaan. Er zijn nog geen medereizigers in Hoevelaken ingestapt en we zitten comfortabel en lekker warm in de stiltecoupé. Op het informatiescherm in de trein staat station Hoevelaken (nog) niet vermeld. We kunnen er wel om lachen, want hebben samen toch maar twee historische momenten meegemaakt: de eerste trein die doorrijdt en nu in de eerste trein die stopte. ,,Misschien een nieuwe carnavalskraker na ‘Bij Hoevelaken linksaf’ nu ‘Bij Hoevelaken rijdt de trein rechtdoor’ in de hitlijst?’’ grappen we.
Om 08:16 uur stopt de Valleilijn vanuit omgekeerde richting in Barneveld-Centrum, dat is dezelfde trein die ons eerst liet staan in Hoevelaken. Machinist Brendan Kraneveld trekt direct het boetekleed aan: ,,Ik twijfelde of de nieuwe dienstregeling al was ingegaan en toen was ik Hoevelaken al voorbij. Daarbij zat ik ook met een storing. Ik heb het direct gemeld en zal wel op mijn kop krijgen,’’ zegt de blunderende machinist.
In Hoevelaken stappen de eerste twee reizigers richting Amersfoort om 08:27 uur gehaast in, het zijn twee dames. Dit voor de boeken van Historisch Hoeflake. Voor ons is het genoeg, we hebben al voldoende historie meegemaakt op deze vroege zondagochtend.
Foto’s over de bouw van Station Hoevelaken zijn te vinden onder het kopje “Foto’s”.